Yürüyüş Yapmanın Sağlıklı Yaşam İçin Önemi Nedir?

 

1-Kemik ve Kas Sağlığını Korur

Düzenli yürüyüş, eklem esnekliğini ve kas dayanıklılığını artırır. Kemiklerdeki mineral oranının yükselmesini sağlar ve böylece kemik erimesine engel olur. Tek başına D vitamini kemiklerin korunmasına yardımcı olamamaktadır. Ancak aktif bir yaşamın desteğiyle kemik kaybını en aza indirgemek mümkün olabilir. Sağlıklı bir kas-iskelet sistemi için günde en az yarım saat yürüyüş yapılmalıdır.

2-Kalp Damar Hastalıklarına Yakalanma Riskini Azaltır

Yürüyüş yapmak kanda biriken kötü huylu kolesterolü yani LDL seviyesini düşürür. Ayrıca, damarlarda bulunan yağ parçacıklarının toplanmasını ve karaciğere döndürülmesini sağlar. Böylece iyi huylu kolesterol -HDL- seviyesi de yükselir. Kolesterol değerlerinin bu şekilde düzenlenmesi kalp ve damar hastalıkları riskinin önemli ölçüde azalmasına yardımcı olur. Kırmızı kan hücrelerinin sayısını artırarak damarların daha esnek hale gelmesine yardımcı olur. Bunun dışında, kalp hastalıkları riskini artıran hipertansiyon ve yüksek kan şekeri rahatsızlıklarına da olumlu etkisinin bulunduğu araştırmalarla ortaya konmuştur. 

3-Kilo Dengesini Sağlamaya Yardımcı Olur

 

Ritmik yürüyüş sağlıklı bir şekilde kilo vermeyi sağlar. Fazla yağların yakılmasını, metabolizmanın hızlanmasını ve kilo kontrolünün sağlanmasını destekler. Ancak bu kontrolü sağlarken düzenli beslenmenin önemi de göz ardı edilmemelidir. Vücudun ihtiyaç duyduğu besini yeterli oranda alabilmesi yürüyüşün yararlarını görmede fazlasıyla önemlidir.  Ayrıca hareket etmek insülin seviyesini doğal olarak düzenler, böylece dışarıdan herhangi bir takviye almadan kişide tokluk hissi oluşur.

4-Güçlü Bir Hafızaya Sahip Olmanıza Katkısı Vardır

Aktif bir yaşam kişinin problem çözme, yaratıcı düşünme ve karar verme gibi bilişsel yeteneklerini geliştirir. Yürümek, beyne giden kan ve oksijen miktarını önemli ölçüde artırır. Sinir hücrelerinin yeni bağlantılar kurmasına yardımcı olur. Beynin hafızadan sorumlu hipokampüs bölgesini geliştirir. Araştırmalar, sık yürüyüş yapmanın Alzheimer’ın ilk safhalarında olan hastalar için önemini ortaya koymuştur.

5-Stresi Azaltmaya Yardımcıdır

Sağlıklı bir zihin ancak aktif bir yaşamla sağlanabilir. Düzenli yürüyüş yapmak serotonin ve endorfin gibi mutluluk hormonlarının salınımını artırır. Adrenalin ve kortizol gibi stres seviyesinin yükselmesine neden olan hormonların salınımını ise azaltır. Anksiyete ve depresyon semptomlarını hafifletir ve yaşam kalitesini artırır. Kan basıncı düzenlenmesine yardımcı olduğu için kişiye rahatlama hissi verir.

6-Uyku Düzeninize Katkı Sağlar

Uzmanlar, kaliteli bir uyku için yürüyüş yapmanın önemine dikkat çekiyor. Beyne daha fazla kanın ve oksijenin gitmesi beyinde uykudan sorumlu bölgelerin daha iyi çalışmasını sağlıyor. İyi alınmış uykunun organların düzenli çalışmasına ve bağışıklığın güçlenmesine etkisi düşünüldüğünde düzenli uykunun sağlanabilmesi için yürüyüş yapmanın önemi daha da artıyor. Düzenli yürüyüş sayesinde belirli bir düzene kavuşan uykunun üretkenliği, performansı ve konsantrasyonu olumlu şekilde etkilediği biliniyor.  

7-Kanser Riskini Azaltır

Kanser, günümüzün tedavi edilmesi en zor ve çok sayıda türü bulunan hastalıklarından biridir. Bireyin hücrelerinin kendi bağışıklık sistemine açtığı bir savaş olan kansere yakalanmamak için yürüyüş yapmak en etkili yollardan biri olabilir. Kilo dengesinin sağlanması, hormonların düzenli çalışmasına yardımcı olması ve inflamasyonu azaltması sebebiyle yürüyüş yapmak kanserin ortaya çıkma olasılığını düşürür.

Yürüyüş yalnızca kanserden korunma amaçlı önerilmiyor. Yürüyüşün kanser hastaları için de kritik yararları bulunuyor. Kemoterapi, radyoterapi, immünoterapi gibi çeşitli tedavi yöntemleri bulunan kanser için tempolu bir şekilde yapılan yürüyüş hastalık sürecini yavaşlatıyor. Hızlı tempolu yürüyüş, kanser hücrelerinin çoğalması için gerekli olan, vücudun bağışıklık hücrelerini öldüren sitokinin maddesinin kandaki oranını azaltıyor. Böylece kanser hücrelerinin çoğalması da yavaşlıyor. İyileşme sürecini hızlandırıyor.  

31 Mayıs 2022 10:51