06 Mart 2023
Deprem Sonrası Çocuklara Nasıl Yaklaşılmalıdır?
Deprem sonrası çocuklara yaklaşım, ruh sağlıklarının korunması açısından oldukça önemlidir. Deprem gibi doğal afetler çocuklarda travmalara yol açabilmektedir. Bu nedenle deprem sonrası çocukların duygusal ve fiziksel desteğe ihtiyaçları vardır.
Deprem sonrası çocuklara yaklaşım, ruh sağlıklarının korunması açısından oldukça önemlidir. Deprem gibi doğal afetler çocuklarda travmalara yol açabilmektedir. Bu nedenle deprem sonrası çocukların duygusal ve fiziksel desteğe ihtiyaçları vardır. Bu süreçte ne hissettikleri, korkuları ve kaygılarını anlamak yaşanan travmanın etkisini azaltmasını sağlayacaktır. Dolayısıyla deprem sonrası çocuklarla doğru bir iletişim kurmak sorunun ilerlemeden zamanında çözülmesini sağlayacaktır. Deprem sonrası çocuğa yaklaşım için bazı ipuçları aşağıda belirtilmiştir.
Deprem Sonrası Çocuklarla Nasıl İletişim Kurulmalıdır?
- Konuşmaları konusunda ısrar edilmemelidir.
- Yapılan açıklamalar çocuğun gelişimine uygun olmalıdır.
- Mümkün olduğunca net cevap verilmelidir.
- Güvende oldukları mutlaka hissettirilmelidir.
- Duyguları hafife alınmamalı, ne hissettikleri üzerine konuşulmalıdır.
- Duygularını ifade etmelerini sağlayacak bir ortam oluşturulmalıdır.
- Tüm sorularına yanıt verilmelidir.
- Deprem anı hakkında çok fazla soru sorulmamalıdır.
- Geçici bir süreç olduğu anlatılmalıdır.
- Günlük alışkanlıklar yeniden oluşturulmalıdır.
Öneri Yazısı: Depremin Çocuk Psikolojisindeki Etkilerive Başa Çıkma Yolları Nelerdir?
1.Konuşmaları konusunda ısrar edilmemelidir.
Deprem sonrası çocuklarla konuşmak nasıl hissettiklerini anlamak için çok önemlidir. Bu nedenle çocuklarla nasıl ve ne sıklıkla konuşulması gerektiğine dikkat edilmelidir. Ancak, çocukların depremle ilgili konuşmaları konusunda ısrar etmek ve depremle ilgili görüntüler göstermek kaygılarını artırabilir, iyileşme sürecini geciktirebilir.
2.Yapılan açıklamalar çocuğun gelişim düzeyine uygun olmalıdır.
Deprem sonrası yapılan açıklamalar, çocuğun gelişim düzeyine uygun, basit ve anlaşılır olmalıdır. Çocukların duygu durumları yaşa göre farklılık gösterebilir ve bu nedenle duygularını ifade etmelerine izin verilmelidir. Bu noktada önemli olan doğru ve açıklayıcı cümlelerle olayın anlatılmasıdır. Bu şekilde yapılan açıklamalarla çocukların depremle ilgili kaygıları ve korkuları azaltılabilir.
3.Mümkün olduğunca net cevap verilmelidir.
Genel olarak çocukların gelişim düzeyine uygun, net ve anlaşılır cümleler kurulmalıdır. Net cevaplar vermek, çocukların deprem sonrası korkularını azaltmak ve güvende olduklarını hissettirmek için önemlidir. Ancak verilen cevapların net olması detaylı ve korkutucu bilgilerin olacağı anlamına gelmemektedir. Bu nedenle verilen cevapların çocukların anlayabileceği bir şekilde yanıtlanması gerekmektedir.
4.Güvende oldukları mutlaka hissettirilmelidir.
Deprem, çocuklarda endişe, korku, kaygı gibi duyguların gelişimini tetikleyebilmektedir. Bu nedenle güvende olduklarını hissettirmek psikolojik iyileşme süreçlerinde önemlidir. Çocuklara sıklıkla güvenli kişilerle bir arada olduklarını söyleyin. Güvende olduklarını hissetmek günlük alışkanlıklarına geri dönmeyi kolaylaştırıracaktır.
5.Duyguları hafife alınmamalı, ne hissettikleri üzerine konuşulmalıdır.
Çocukların ne hissettikleri üzerine açık açık konuşulmalıdır. Yaşadıkları duyguları anlamak, ne hissettikleri üzerine konuşmak depremin psikolojik etkilerini azaltmayı sağlayacaktır. Ayrıca, çocukların duygularını ifade edebilmeleri için güvenli bir ortam oluşturulmalıdır. Böylece, normalleşme süreci daha kolay olabilir.
6. Duygularını ifade etmelerini sağlayacak bir ortam oluşturulmalıdır.
Deprem, günlük yaşamı derinden etkileyebilir ve bu nedenle yaşadıkları duyguları ifade etmelerini sağlayacak bir alan oluşturulmalıdır. Bu alan çocukların günlük aktivitelerini yapabilecekleri, gelişimlerini destekleyecek bir ortam olmalıdır. Ayrıca, çocuklarla konuşurken empati kurmak bu sürecin atlatılmasında çok önemlidir.
7.Tüm sorularına yanıt verilmelidir.
Deprem sonrasında çocuklar endişeli ve korkulu hissedip birçok soru sorabilirler. Bu sorulara yanıt vermek, çocukların yaşanan olayı anlamalarına ve tekrardan karşılaşılması durumunda nasıl başa çıkabileceklerini öğrenmelerine yardımcı olacaktır. Verilen yanıtlar çocukların anksiyete semptomlarını azaltmaya yardımcı olabilmektedir.
8.Deprem anı hakkında çok fazla soru sorulmamalıdır.
Deprem anıyla ilgili çok fazla soru sormak çocukların bilinçaltında ciddi olumsuzluklara yol açabilir. Stres seviyeleri artabilir, güven duyguları sarsılabilir ve travmatik olaylar zihninde tekrardan canlanabilir. Bu nedenle çocukların gelişimlerine ve psikolojilerine uygun sorular sorulmalıdır.
9.Geçici bir süreç olduğu anlatılmalıdır.
Depremin geçiçi bir süreç olduğunu ve herşeyin yoluna gireceğini çocuklara anlatmak, stres seviyelerinin azalmasını sağlayacaktır. Depremin gerçekleşmesinde hiçbir suçlarının olmadığı ve doğal bir olay olduğu anlatılmalıdır. Ayrıca, günlük rutinlere dönülmesi sürecin sağlıklı bir şekilde atlatıldığını görmelerini sağlayacaktır.
10.Günlük alışkanlıklar yeniden oluşturulmalıdır.
Deprem sonrası yaşanan zorluklar karşısında çocukların günlük alışkanlıkları yeniden oluşturulmalıdır. Bu alışkanlıklar arasında resim çizmek, oyun oynamak, okula gitmek yer alabilir. Günlük alışkanlıkların yeniden oluşturulması depremin etkilerinin azaltılmasına yardımcı olacaktır. Uyku düzeni oluşturmak, yeme alışkanlıklarının değiştirilmesi yapılacak değişiklikler arasında olabilir.
Sonuç olarak;
Yaşanan deprem sonrası çocuklarla iletişim kurarken ne hissettikleri, korkuları ve kaygıları hafife alınmamalıdır. Depremin yaşanmasında çocukların herhangi bir suçu olmadığı doğru bir dille aktarılmalıdır. Olay somutlaştırılmalı ve en basit haliyle anlatılmalıdır. Kendilerini güvende hissedecekleri bir ortamda konaklanmaları sağlanmalıdır.
İhtiyaçları karşılanmalı ve duygularını anlatmasına izin verilmelidir. Ayrıca, günlük rutinlere geri dönmelerini sağlamak her şeyin yolunda olduğu konusunda güvence verecektir.
Deprem sonrası çocuklara nasıl davranılması gerektiği hakkında daha fazla bilgi almak için Depremin Çocuk Psikolojisindeki Etkileri ve Başa Çıkma Yolları adlı içeriğimizi ziyaret edebilirsiniz.
Görüntülenme
İlgili İçerikler
Menu
- Pozitif Psikoloji Kulübü Ailenin Bağımlılıkla Mücadeledeki Rolünü Ele Aldı
- Pozitif Psikoloji Kulübü’nden Duygu Dolu Seminer: Travma Sonrası Büyüme
- Pozitif Psikoloji Kulübü’nden Davranışsal Bağımlılıklar Konferansı
- Endüstri ve Liderlik Kulübü’nden "MarkeThink" ile Pazarlama Dünyasına Yolculuk
- Üsküdar Üniversitesi Tıp Öğrencileri Birliği Duygu Yönetimi ve Akran Eğitimi Düzenledi
- Üsküdar Üniversitesi Kalite Kulübü, Kalite Bilinçlendirme Eğitimi Düzenledi
- Üsküdar Tıp Öğrencileri Birliği’nden "Antimikrobiyal Direnç: Geçmişin Dersleri, Günümüzün Mücadeleleri, Geleceğin Umudu" Paneli
- Medikalde Teknobilim ve Nörobilim Kulübü'nden İnovatif Nörobilim Söyleşileri: Beyin Ağları ve Nöroinformatik Semineri
- TıpFak 101 Etkinliği Öğrencilere Yönelik Bilgilendirme Sağladı
- Kadın Basketbol Takımımız Gruptaki İkinci Maçından Galibiyetle Ayrıldı